Fick en fråga av en vän. Hur jag började och hur jag komma in som svetsare/spårsvetsare. Så kan lika gärna skriva allt här.. Bara för han följer bloggen här!
Under min tid på Gymnasiet så förstod jag rätt snabbt att jag valde fel inrikning (Som många andra). Och ville hoppa av Omvårdnadsprogramet (Ellwynska skolan Katrineholm). Där jag hade tänk att bli Polis som min kära mor..
Efter studenten så jobbade jag för ett bemanningsföretag som heter VMP-GROUP. Men där slutade jag jobba rätt tidigt.. Men en dag så ropade min mor på mig. Där hon hade sett en annons i tidningen där Arbetsförmedlingen sökte personer som ville bli Internationell svetsare. Ansökte självklart dit och fick komma på interjuv rätt snabbt. Och jag kom in!
I kontraktet som jag skrev på så var det en utbildning genom Lernia AB i Nyköping på 35 veckor.
Där både svetsning samt ritningsläsning skulle framkomma. Senare certifierade och klara. Så fick allt betalt av AF.
Efter utbildningen så åkte jag till Norge/Drammen för att praktisera hos en av pappas kontakter. Var där cirka 2 månader och när jag var där så fick jag ett samtal av min handläggare på Arbetsförmedlingen. Att det var en person som sökte Spårsvetsare/kontaktledningsmontörer till sitt företag på järnvägen. Åkte genast tillbaka till Sverige och gick på interjuven och fick snart där reda på att jag kom in på den utbildningen med. Men tanken för mig först var att jag skulle bli en Kontaktledningsmontör så gick några småkurser med spänning osv. Men senare så blev jag överflyttat till Ban. För nu konkurs drabbade Infratech Nordic!. Hade aldrig tänkt på vem som jobbade på Järnvägen först. Trodde de var mest maskiner eller om det var nån alls :S. Så själva den inriktningen var jag helt färsk på. Så utbildningen blev lite svårare för mig där de var många förkortningar på saker och ting som man aldrig hört.. Men under min tid på Infratech Nordic fick göra lite praktik.
Dom kurserna som Arbetsförmedlingen stod för var Bantekniken, SOS, TSM, Växelbygg, Kap o Slip, Samt Termit och på svetsning. Och kurserna var inte gratis. Däremot fick vi boende med betalt på Klitterbyn i Ängelholm..
Ni kan läsa allt här priser m.m.
www.jarnvagsskolan.se
Offshore biten har alltid vart en dröm sen jag började på utbildningen i Nyköping. Så hade tur med kontakter som jag träffat på nu under tidens gång både dom som har utbildat sig som söker inom det. Och dom som redan är ute och jobbar på olika riggar runt om i Norge mesta dels... Så har jag kommit in på rätt väg för att gå utbildingen inom offshore samt mer i svetsning.. Och dom kurserna är rätt "billiga" jämnfört med Järnvägskurserna samt licens svetsning.. Men dom kurserna betalar jag helt själv. Har alltid själv vart målmedveten och en tävlingsmänniska som tar saker seriöst för det som intresserar mig. Och offshore o det yrket har alltid vart en dröm som sakt. Som kommer bli sann!
Båda yrkena är att ligga borta under en tid som kräver att man klarar av det samt att man kan vara social mot sina kollegor.. Dom som har flickvän/pojkevän så krävs det lite att ligga borta. Har träffat på dom inte klarar av det alls. Bara massa bråk sen att tjejen/killen hotar med att göra slut. För att man ligger borta kanske i Norge eller nere i Danmark tex... Anser själv att dom inte ser möjligheterna där man kan tjäna bra med pengar och göra nåt roligt med det senare med familj, flickvän m.m... Men det finns ju såklart förhållanden där man klarar det utan problem.. Men också dom som inte klarar det alls..
Lite info där jag började ifrån noll.
Ha det grym!
Järnvägsbild sista bilden. Neutralisering i Motala
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar